Разширяване на социалния опит в процеса на приобщаващото образование чрез творчество и активна развиваща дейност
Ключови думи :
inclusive education, procedural modeling, developing educational and creative environment, social experience, students with disabilities and diseasesАбстракт
В настоящата студия се анализира отношението към младите хора със специални потребности, както и тяхната саморефлексия, започвайки от детската възраст с акцент върху креативността до самооценката на студентите с увреждания. Констатирайки недостатъчно внимание към студентите със заболявания и увреждания, с това изследване се измерват в емпиричен план техните атитюди, затруднения и саморефлексия. Проучването e с перспектива за изграждане на рефлексивен модел на взаимодействие с изследваните групи като част от процеса с устойчив тренд в континуума на адаптация, социализация и пълноценен начин на живот на децата/лицата със специални потребности.
Библиография:
Конституция на Република България. Посетен: 13. 03. 2020, от https://lex.bg/laws/ldoc/521957377
Наредба за приобщаващо образование, Обн. - ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г., в сила от 18.12.2018 г. Посетен: 13. 02. 2020, от www.mon.bg.upload
Национален осигурителен институт (НОИ). Посетен: 26.07.2018, от https://www.noi.bg/
Национален статистически институт (НСИ). Посетен: 16.08.2018, от http://www.nsi.bg/
The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 1994 Посетен: 23. 03. 2020, от https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427
World Health Organization. Посетен: 23.10.2019, от http://www.who.int/en
Ангелова, Св. (2019). Здравето на детето в образователен дискурс (концептуален модел). Русе: Авангард принт ЕООД.
Ангелова, Св. Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „дете - общество - природа“. Русе: Авангард принт ЕООД.
Боянова, В., М. Станкова. Хиперактивност и дефицит на внимание. София: Херон прес
Велчева, К. Педагогическата комуникация на субектите в образователния процес. В: Бонева, М. (ред.) Сборник доклади „Съвременни аспекти на педагогическата комуникация“. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, 138-150.
Войноховска, В. Информационните технологии и мултимедията като фактори за повишаване мотивацията на обучаемите и ефективността на учебния процес. Русе: Примакс
Дебрюне, Н. Оземляването на бежанците от Мала Азия в Емона (1924 - 1928). В: Назарска, Й. & Шапкалова, Св. (ред.) Сборник с доклади от научна конференция „Хармония в различията“, 1. София: УниБит, 246-257
Динева, В. Основни методологични принципи и подходи в терапевтичната работа със семейства. В: Берчев, Д. & Георгиева, Ив. (ред.) Сборник доклади от университетска научна конференция. Велико Търново: НВУ „Васил Левски“.
Добрева, Сн. (2017). Ролята на компютърно-опосредствената комуникация за постигане на целите на родноезиковото обучение. В: Иванова, Д., Иванова, Т. & Тихова, А. (ред.) Годишник на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Факултет по хуманитарни науки. Том. XX-VIII А. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, 156-176.
Дончева, Ю. (2014). Консолидиращите функции на българските детски фолклорни игри в предучилищна възраст. Русе: Медиатех, Печатна база на РУ „Ангел Кънчев“.
Енгелс-Критидис, Р. Ролята на индивидуализацията и диференциацията за разширяване на възможностите за образователен напредък при децата от първа група в детската градина. В: Научни трудове на Русенския университет, 2015, Том. 54, Серия 6.2. Посетен: 17.12. 2019 от http://conf.uni-ruse.bg/bg/?cmd=d-Page&pid=proc15-6.2.
Иванова, A., Г. Иванова, К. Денева. Ролята на информационните технологии в интегрирането на деца със специални образователни потребности и специфични обучителни трудности. В: Социалните права на българските граждани – проблеми и перспективи. Русе: Русенски университет „Ангел Кънчев“.
Иванова, Е. Формиране на социални умения и компетенции чрез учебното съдържание по „Околен свят“ за втори клас. В: Берчев, Д. & Георгиева, Ив. (ред.) Сборник доклади от университетска научна конференция. Велико Търново: НВУ „Васил Левски“.
Йорданов, В. (2015). Определяне на експериментални и контролни групи за изследване физическата дееспособност на момчета от 5, 6 и 7 клас. В: Научни трудове на Русенския университет, 2015, Том. 54, Серия 8.2. Посетен: 17.12. 2019 от http://conf.uni-use.bg/bg/?cmd=d-Page&pid=proc15-8.2
Кацарска, В. Специално образование. Научен статут на специалната педагогика. Ст. Загора: Лаген.
Караиванова, П. (2016). Мобилност и интерактивност при възпитаване на социална компетентност в предучилищното детство. В: Педагогически алманах. Велико Търново: „Университет Св. Св. Кирил и Методий“, кн. 1, 21-30. Посетен: Retrieved 17.12.2019 от http://journals.uni-vt.bg/almanac/bul/vol24/iss1/
Коларова Ц. (2004). Правата на детето (Социално-педагогически измерения). София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Колева, И. (1996). Социализация, рефлексия, ситуации. Практическо ръководство за детския учител. София: Око.
Кюркчийска, В. Приобщаващото образование - предизвикателство за началния учител. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“.
Люцканова, Е. Социалната компетентност на детето в начална училищна възраст. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“.
Неминска, Р. Рефлексивна технология за развиване на педагогически компетентности в интеркултурна образователна среда. Online journal Educational forum, 4, 2018. Посете: 17.12.2019 от http://www.dipku-sz.net/izdanie/590/refleksivna-tehnologiya-za
Николова, Сн. (2019). Принципи на работа при деца със специални образователни потребности. В: Илиева, В. & Янкова Г. (ред.) Сборник научни трудове от пътуващ семинар Истанбул-Кушадасъ-Измир „Иновации в образованието“, Шуменски университет „ Епископ Константин Преславски“. Велико Търново: Фабер.
Петкова, Ил. Подготовка и квалификация на българския учител]. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Пирьова, Б. (2008). Невробиологични основи на детското развитие. София: НБУ
Полихронов, Д. Сътрудничество между ученици - учители - родители чрез извънкласните форми на работа – клубове по интереси. В: Годишно научно-методическо спиисание Образование и технологии (Education and Technologies), 2017, 8.
Сотиров, Ч. Взаимодействието между детска градина и семействата на деца, нуждаещи се от приобщаващо образование. В: Янкова, Г. & Илиева, В. (ред.) Годишник на Шуменския университет, Т. XXID. Посетен: 17.12.2019 от http ://shu.bg/sites/default/files/izdaniq/God_na_PF_2017.pdf.
Стоянова, И. Съвременни методи на обучение в предучилищна възраст. В: Янкова, Г. & Илиева, В. (ред.) Сборник научни трудове от Научно-практическа конференция „Предизвикателствата на съвремието и качеството на образованието. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“.
Стоянова, М. Модели за приобщаващ игров тренинг за деца и родители. Предучилищно възпитание, 2011,6.
Терзийска, П. (2018). Оптимизиране на образователния процес в контекста на приобщаващото образование. Strategies for Policy in Science and Education, 2018: 6, 567-578. Посетен: 17.12.2019 от https://strategies.azbuki.bg/staregies/sonparticles2016-3/2018-5/.
Тополска, Е. Интеракция и интеркултурна комуникация в приобщаващото образование. В: Назарска, Й. & Шапкалова, Св. (ред.) Сборник с доклади от научна конференция „Хармония в различията“, 1. София: Академичо издателство „За буквите – О писменехь“
Alexandrache, C. (2014). Differentiated Education in the Service of Preventing/Reducing the School Conflict. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159 (23), 433-436. Посетен: 27.12. 2019, от https://www.researchgate.net/publication/272380070_
Cotman, SW. & N. Berchtold. (2002). Exercise: a behavioral intervention to enhance brain health and plasticity. TRENDS in Neurosciences, 25.
Fatima Raheem Al-Mosawi, Inas Kamal Yaseen. (2019). (PDF) The Effect of Using Index Card Games on Iraqi EFL Performance in Conversation. Sci. Int. (Lahore), 31 (1) B, 87-91, 2019; CODEN: SINTE 8 87 January-February. Retrieved 17.12. 2019, Available from https://www.researchgate.net/publication/331198772_THE_EFFECT
https://www.researchgate.net/publication/340223479_Mental_Health_-_Therapy
Ivanova, V., & Mileva, E. (2019). Teachers’ satisfaction with their professional activities in physical education and sport. In P. Hajek, & O. Vit (Ed.), CBU International Conference Proceedings. 7, pp. 453-458. Prague: CBU Research Institute. doi:10.12955/cbup. V7.1400.
Knudsen, E. (2004). Sensitive Periods in the Development of the Brain and Behavior. Journal of Cognitive Neuroscience. Volume 16, Issue 8, October 2004 p.1412-1425, Посетен: 07. 02. 2019, от https://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/0898929042304796
Liqaa Habeb Al-Obaydi. (2019). Cultural Diversity, Awareness and Teaching: A Study in an EFL Context. THE JOURNAL OF ASIA TEFL Vol. 16, No. 3, Fall 2019, 987-995 Посетен: 27. 05. 2019, от http://dx.doi.org/10.18823/asiatefl. 2019.16.3.15.987.
Slaviyanova, L. (2017). Politeness and Indirectness: Speech Stereotypes for Making Requests in Modern English and Bulgarian. Penza, Russia: Resaerch Centre “Socios-phare”, 129-142.
Tahira, Shazia. (2020). Mental Health - Therapy. Retrieved 27.03. 2020, Available from: https://www.researchgate.net/publication/340223479_Mental_Health_-_Therapy



