The Artistic Image in a Cultural Studies Perspective
DOI:
https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.83.19-32Keywords:
artistry, aesthetics, image of art, normativism, culturological characteristics, epistemology, artAbstract
The cognition-model of the artistical image is not able to cover its many-sided features, for instance to explain its autonomy, its remotenessfrom reality, its stilistic characteristic, the role of the creative personality etc. Besides that such a model creates a disruption between aesthetic theory and artistic practice. Rejecting the absolute domination of cognition-approach to art, the necessity arises of its culturological explanation, which will allow to overcome some negative sides of the today Bulgarian aesthetics. The pathos of this publication is the analysis of the artistical image according to a culturological point of view.
References
Павлов, Т. Основни въпроси на марксистко-ленинската естетика. С., 1958, с. 67.
Ангелов, В. Изкуство и художествен образ. — Филос. мисъл, 1988, 9.
Аврамов, Д. „Завръщане към естетиката“ или бягство от нея? — Филос. мисъл, 1989, 4, с. 86.
Стойков, А. Гноссологичсские кории формализма в искусстве. — В: Борьба идей в зстстике. М., 1974, с. 47, 54.
Geiger, М. Zugange zur Asthelik. Leipzig, 1926, 70— 71.
Шкловский, В. О теории прозы М.-Л., 1925, е. 15.
Бизе, Ж. Письма. М., 1963. 177- 178
Landmann, М. Die Kunst als R йс k zu gsgebie t und Angriffspitzc. — Das Argument, No 26, Nov. 1970, p. 24.
Ангелов, В. Деформация в искусстве. — Ars (Bratislawa), 1976.
Белмустаков, Л. Реализмът в новото българско изкуство. С., 1950, с. 130.
Аврамов, Д. Българската живопис през 30-те години и изкуството на Васил Бараков.- Проблеми па изкуството, 1979, 2, е. 33.
Манизер, М. Скульптор о своей работе. Т. 2. М., 1952, с. 15.
Ингардищ Р. Исследования по зстстикс. М., 1962, с. 46 сл.
Mukarovsky J. Kapitel aus der Asthctik. FaM, 1970, p. 89 sq.
Горанов, K. Художествен образ и съвременност. С., 1967, с. 135.
Pavlov, T. Osnovni vaprosi na marksistko-leninskata estetika. S., 1958, s. 67.
Angelov, V. Izkustvo i hudozhestven obraz. — Filos. misal, 1988, 9.
Avramov, D. „Zavrashtane kam estetikata“ ili byagstvo ot neya? — Filos. misal, 1989, 4, s. 86.
Stoykov, A. Gnossologichsskie korii formalizma v iskusstve. — V: Boryba idey v zststike. M., 1974, s. 47, 54.
5. Geiger, M. Zugange zur Asthelik. Leipzig, 1926, 70— 71.
Shklovskiy, V. O teorii prozы M.-L., 1925, e. 15.
Bize, Zh. Pisyma. M., 1963. 177- 178
Landmann, M. Die Kunst als R ys k zu gsgebie t und Angriffspitzc. — Das Argument, No 26, Nov. 1970, p. 24.
Angelov, V. Deformatsia v iskusstve. — Ars (Bratislawa), 1976.
Belmustakov, L. Realizmat v novoto balgarsko izkustvo. S., 1950, s. 130.
Avramov, D. Balgarskata zhivopis prez 30-te godini i izkustvoto na Vasil Barakov.- Problemi pa izkustvoto, 1979, 2, e. 33.
Manizer, M. Skulyptor o svoey rabote. T. 2. M., 1952, s. 15.
Ingardisht R. Issledovania po zststiks. M., 1962, s. 46 sl.
Mukarovsky J. Kapitel aus der Asthctik. FaM, 1970, p. 89 sq.
Goranov, K. Hudozhestven obraz i savremennost. S., 1967, s. 135.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 1993 Валентин Ангелов

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski" - Faculty of History (GSU-IF).


