Подницата – модел на света (Към семантиката на вещите и специализацията на труда в селските общности на Балканите)

Автори

  • Таня Бонева Софийски университет „Св. Климент Охридски“

DOI :

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.86.227-278

Ключови думи :

Подница, Селска култура, Балканска етнология, Символика на предметите, Ритуално производство, Традиционен труд

Абстракт

Глиненият съд „подница“ („чирепня“), в който жените на Балканския полуостров са пекли хляб на домашното огнище до средата на настоящия век, представлява също така и конкретно изображение на света в традиционното мирозрение на селяните от този регион.

В настоящото изследване се разглежда богатата семантика на обреда по изработване на „подницата“, разкрива се символиката на целия технологичен процес и се прави реконструкция на неговото значение: сътворение на света – съдът като брачна двойка, където „подницата“, тоест земята, представлява женското начало, а „вършникът“ – небето, мъжкото начало. Той се изработва от момичета и жени веднъж в годината.

Този обред е запазил някои елементи от ритуалите за инициация на девойки. Авторът излага тезата, че създаването на модели на света от човека представлява архаичен начин за хармонизиране на взаимоотношенията между човека и заобикалящия го свят, а трудовата дейност на човека го предпазва от заплахи при контакт с митични същества от този свят.

Литература (библиография)

Живков, Т. И. Народ и песен. С., 1977, с. 13.

Иванова, Р. Българска фолклорна сватба. С., 1984;

Миков, Л. Български великденски обреден фолклор. С., 1991;

Единството на българската фолклорна традиция. С., 1989;

Тодорова-Пиргова, И. Фолклорен обред и културна идентичност (по материали от Разградско). – В: Фолклорните традиции на Североизточна България. Регионални проучвания на българския фолклор. Т. 3. Разград, 1993, с. 111-116 и сл.

Redfield, R. Peasant Society and Culture. Chicago, 1965, с. 22-31.

Foster, G. What is a Folk Culture? – American Anthropologist, New York, LV, No 2, (April-June 1953), p. 11.

Българска народна култура. С., 1981, с. 6, 10.

Етнография на България. Т. 2. С., 1983, с. 7.

Генчев, С. Народна култура и етнография. С., 1984, с. 10.

Бонева, Т. Към характеристиката на традиционната професионална култура (мирогледни основи). – В: Втори международен конгрес по българистика. Доклади. Т. 10. С., 1987, с. 256-268;

Ковачева-Костадинова, В. Занаяти в Югозападните български земи. С., 1991, с. 19-20.

Sjoberg, B. The Preindustrial City. – В: Peasant Society. A Reader. Little Brown and Company, Boston, 1967, с. 21-24.

Фрейденберг, О. Поэтика сюжета и жанра. Л., 1936, с. 13, 21, 36, 241-242 и сл.

Богатирьов, П. Очерки теории народного искусства. М., 1971, с. 353-356 и сл.

Mythologiques. Т. 1: The Raw and the Cooked. Chicago, 1969;

Mythologiques. Т. 2: From Honey to Ashes. Chicago, 1973;

Mythologiques. Т. 3: The Origin of Table Manners. New York, 1974;

Mythologiques. Т. 4: The Naked Man. New York, 1981.

M. Eliade. Images et Symboles. Paris, 1952;

M. Eliade. Rites and Symbols of Initiation. The Mystery of Birth and Rebirth. New York, 1958;

M. Eliade. Le sacré et le profane. Paris, 1965;

M. Eliade. The Forge and the Crucible. Chicago, 1978.

А. Гуревич в книгата си Категории средневековой культуры (М., 1972).

Байбурин, А. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. Л., 1983;

Семиотический статус вещей и мифологии. – В: Сборник музея антропологии и этнографии, 37. Л., 1981, с. 218-224;

Семиотические аспекты функционирования вещей. – В: *Этнографические аспекты изучения знаковых средств культуры

Zhivkov, T. I. Narod i pesen. S., 1977, s. 13.

Ivanova, R. Balgarska folklorna svatba. S., 1984;

Mikov, L. Balgarski velikdenski obreden folklor. S., 1991;

Edinstvoto na balgarskata folklorna traditsia. S., 1989;

Todorova-Pirgova, I. Folkloren obred i kulturna identichnost (po materiali ot Razgradsko). – V: Folklornite traditsii na Severoiztochna Bulgaria. Regionalni prouchvania na balgarskia folklor. T. 3. Razgrad, 1993, s. 111-116 i sl.

Balgarska narodna kultura. S., 1981, s. 6, 10.

Etnografia na Bulgaria. T. 2. S., 1983, s. 7.

Genchev, S. Narodna kultura i etnografia. S., 1984, s. 10.

Boneva, T. Kam harakteristikata na traditsionnata profesionalna kultura (mirogledni osnovi). – V: Vtori mezhdunaroden kongres po balgaristika. Dokladi. T. 10. S., 1987, s. 256-268;

Kovacheva-Kostadinova, V. Zanayati v Yugozapadnite balgarski zemi. S., 1991, s. 19-20.

Freydenberg, O. Poэtika syuzheta i zhanra. L., 1936, s. 13, 21, 36, 241-242 i sl.

Bogatiryov, P. Ocherki teorii narodnogo iskusstva. M., 1971, s. 353-356 i sl.

A. Gurevich v knigata si Kategorii srednevekovoy kulyturы (M., 1972).

Bayburin, A. Zhilishte v obryadah i predstavleniyah vostochnыh slavyan. L., 1983;

Semioticheskiy status veshtey i mifologii. – V: Sbornik muzeya antropologii i эtnografii, 37. L., 1981, s. 218-224;

Semioticheskie aspektы funktsionirovania veshtey. – V: *Эtnograficheskie aspektы izuchenia znakovыh sredstv kulyturы

Файлове за сваляне

Публикуван

15.12.1993

Как да цитирате

Бонева, Т. (1993). Подницата – модел на света (Към семантиката на вещите и специализацията на труда в селските общности на Балканите). Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски" - Исторически факултет, 86(1), 227-278. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.86.227-278

Подобни статии

1-10 от 294

Можете също да прегледате стартирайте разширено търсене за подобни статии във връзка с тази статия.